Připomínky k návrhu bezbariérové trasy z roku 2006
Dejte nám o tom prosím vědět a nenadávejte jen po hospodách a u domácího krbu.
Jako příklad, o jaké maličkosti se může jednat, předkládám své poznámky k navrhované trase podle vedení města. Řada bodů měla být splněna již v roce 2006 nebo v roce 2007. I když se udělalo v oblasti odstranění bariér mnohé, zůstalo jich stále mnoho pouze na papíře.
Dále navrhuji trasu rozšířit o cestu směrem od koupaliště kolem I.ZŠ, klubovny Plejád, svazu technických sportů a včelařů k Vincentinu.
Trasa by mohla pokračovat buď kolem DDM a dále do středu města nebo dolů jednosměrkou kolem pizzerie a dále do plánovaného obnoveného bezbariérového parku a kolem budovy do které se plánuje přemístění DDM.
Pro další poznámky by bylo dobré kontaktovat vozíčkáře z domu sociálního zabezpečení ve Šternberku. Tito nemají internet, ale zkušenosti ano. Také by bylo dobré spojit se s komunitním plánováním.
Poznámky k vybraným bodům:
Červená 1:
Logickým začátkem celé trasy je bezbariérový prostor vlakového nádraží a přednádražního prostoru, kde jsou umístěny autobusové zastávky. V současné době je vlakové nádraží a přednádraží prostor bariérový, s dopomocí třetí osoby je však pro zdravotně postižené osoby přístupný. Perón vlakového nádraží je přístupný bez bariér, vlaková nástupiště jsou přístupná s dopomocí třetí osoby. V přednádražím prostoru jsou největší překážkou chybějící nájezdy na chodníky.
Celý tento prostor se vzhledem k širším rozvojovým záměrům bude upravovat do roku 2009 V současné době se zpracovává studie úprav přednádražního prostoru s napojením na ulici Nádražní. Tato část bezbariérové trasy může být řešena v nadcházejících letech jako rozšíření bezbariérové trasy.
Tento problém trvá a lidé by se měli dozvědět zda je změna vázaná na prodej přednádražního prostoru a tedy v nedohlednu.
Modrá 2
Na vlakové a autobusové nádraží navazuje ulice Nádražní. Komunikace jsou na této ulici v současné době přístupné s dopomocí. V letošním roce se zpracovává projektová dokumentace pro úpravy komunikací, samotná realizace úprav, které budou zahrnovat i vytvoření odpovídajících prvků (nájezdy na chodníky), bude navazovat v roce 2007. Tyto úpravy bude financovat plně Město Šternberk.
Podle p.Sehnala se po zlepšení počasí plánuje započetí prací na této ulici spolu ulicí Věžní. Ulice Nádražní směrem k Věžní je hlavní trasou z nádraží k sídlišti Slepičárna a je opravdu Bariérová.
Zelená 3
Ulice nádražní směrem od prodejny Albert až po kruhovou křižovatku na spojnici Olomoucká – Jívavská je již řešena jako bezbariérová tzn. nájezdy na chodníky i přechody přes silnici jsou přístupné bezbariérově.
Podle vozíčkářů nastává problém při pokusu dostat se na sídliště směrem k věžákům Na střelnici (občerstvení u Slávisty).
Zelená 6
Komunikace směrem k ulici Bojovníků za svobodu je plně bezbariérová vč. všech přechodů přes silnici.
U 3.ZŠ je sjezd z chodníku (na rohu budovy) nebezpečný, lépe je zůstat na slepé silnici nebo sjezd opravit. Zatím je řešeno jen zbroušením obrubníku, ovšem v nedovoleném úhlu, který nesplňuje normu pro vozíčkáře. Pro kočárek to problém není, zde je spíš problém, že toto místo je velmi velmi nebezpečné, auta tudy projíždí velkou rychlostí a dostat se na uzavřený most a pokračovat alejí směrem k MKC je nebezpečné.
Červená 7
Komunikace směrem k Městskému klubu, kde je umístěna i městská knihovna je v současné době s bariérami tzn. chybí bezbariérové nájezdy na chodníky. Úprava této části trasy na bezbariérovou je předmětem dílčího projektu a měla by se uskutečnit v roce 2008.
Toto je velký problém a podle vozíčkáře (který má dokonce vozík elektrický) je nebezpečný i sklon, který je na vybudované rampě u vchodu.
Modrá 8
Budova městského klubu, kde je i knihovna v současné době není bezbariérově přístupná. V rámci navrhovaných úprav by měl být upraven vchod do budovy (nájezdová rampa), vybudována plošina do 2. n.p. kde se nachází knihovna. Současně se v tomto roce připravuje další projekt na rekonstrukci toalet a vybudování bezbariérového WC v 1.n.p.
Budova je majetkem Města Šternberk, na výše popsané úpravy této budovy budeme žádat o dotaci z VPS - programu 298110. Realizaci v případě přiznání dotace předpokládáme roce 2007.
Máme rok 2008 a stále není vyřešen přístup do knihovny. Pokud není možno technicky vyřešit či budou opět chybět peníze na realizaci navrhuji vyřešit situaci, elektronickou objednávkou a službou pro imobilní, donešením do spodního patra v určený den.
Zelená 9
Ulice Bojovníků za svobodu, náměstí Svobody až po ulici Bezručovu je již bezbariérová vč. přechodů přes silnice.
Ulice Bezručova byla rekonstruována v roce 2005. Všechny komunikace jsou již plně bezbariérové. Náklady rekonstrukce jsou hrazeny ze zdrojů strukturálního fondu EU (ERDF) v rámci SROP, min. pro místní rozvoj a Města Šternberk.
Nepochopitelně připravený sjezd u Slovanu. Zde sjedete v postatě do křižovatky a nájezd na chodník je u Slovanu asi 5 metrů zpět. Vše bez označeného přechodu. Pokud pojede někdo s vozíčkem rovnou k bráně Slovanu narazí na problém nedodělané silnice těsně u chodníku. Je zde vybudovaný nový chodník, ale není dodělaný asfalt po celé šíři až k přechodu v zatáčce.
Budova Informačního centra a Městské policie je ve vlastnictví Města Šternberk a není bezbariérová. Vstupy na služebnu MP a info centra jsou z průjezdu budovy. Vzhledem k tomu, že budova je památkově chráněná a vzhledem k dispozičnímu a technickému omezení není možné vybudovat pevné nájezdové plošiny. Proto budou ke vstupům do info centra a MP umístěny zvonky, kde si bude moci osoba s omezenou schopností pohybu přivolat stálou službu městské policie. Ta bude mít k dispozici mobilní nájezdovou plošinu, kterou v případě potřeby přistaví ke vchodům na služebnu nebo info centra.
Zvonky zde stále chybí a není zde patrné zda už plošina je k dispozici. U zvonků by tato informace neměla chybět. Zvonky musí být v normalizované výšce.
Modrá 14
Z ulice ČSA pokračuje trasa na Hlavní náměstí ulicemi Čechova nebo Partyzánská. Obě ulice jsou bezbariérové, na ulici Čechova je Hotel m, který má bezbariérový přístup ze dvora.
Škoda, že u hlavního vchodu chybí informace o tom, že můžete přijet od dvora. Tato informace by byla dobrá i cedulkou na hotelových vratech.Je jasné, že tohle je na nich, jen je možné je upozornit.
Červená 16
Na Horním náměstí se nachází budovy Městského úřadu Šternberk. Budova Horní náměstí 16, kde sídlí vedení města a odbory finanční, správy majetku města, kultury, školství a rozvoje města a investic je přístupná bezbariérově do 1. n.p. V rámci dílčího projektu bychom chtěli v budově vybudovat výtah a bezbariérově upravit toalety. Sousední budova Horní náměstí 9, kde sídlí stavební úřad a správa bytů a nebytových prostor není přístupná bezbariérově. Navrhované úpravy zahrnují bezbariérový přístup do budovy (s pomocí nájezdové rampy). Na všechny tyto úpravy budeme žádat o dotaci z VPS - programu 298110. Realizaci v případě získání dotace předpokládáme v roce 2007.
Chybí označený přechod (značka ani pruhy) mezi úřadem a gymnáziem. Jsou zde připraveny pouze sjezdy. Mám vlastní zkušenost, že mi před tímto sjezdem zastavilo auto.
Červená 19
Z ulice Opavská je vstup do areálu bývalého Augustiniánského kláštera, jehož přízemní prostory, nádvoří a toalety byly bezbariérově upraveny v roce 2005. Náklady rekonstrukce jsou hrazeny ze zdrojů strukturálního fondu EU (ERDF) v rámci SROP, min. pro místní rozvoj a Města Šternberk.
Opět by mohla být cedulka o bezbariérovém přístupu už někde z ulice. Škoda, že není možné se podívat na některé výstavy v patře. Možná, že by nebylo špatné aktuální výstavu po jejím ukončení vystavit, ještě v místě bez bariér.
Červená 28
Z Horního náměstí vede silnice ke státnímu hradu Šternberk.
Přístup do Státního hradu Šternberk
Přístup do hradu spojuje komunikace, které končí v hradním parku, kam lze dojet osobním autem s možností parkování a výstupu na invalidní vozík. Parková cesta dovede návštěvníka k hradní věži a odtud je přístup do prostor prvního patra. Stávající stav nabízí při ne příliš rozsáhlých technických úpravách možnost přístupu celého prvního patra i pro vozíčkáře.
Jsou zde rozdíly dvou schodových stupňů, které lze překonat rampou. Návštěvník se dostává na úroveň celého prvního patra a může absolvovat kompletní prohlídku. Všechny dveře jsou širší než
Druhé patro je propojeno s prvním patrem osobním výtahem, který je od roku 1945 nefunkční. Naší snahou je jeho zprovoznění. Otázkou je zda splní stávající normy pro přepravu návštěvníků, nebo bude pouze jako technické funkční vybavení hradu. Pokud by byly splněny požadovaní normy, imobilní návštěvník by se dostal do druhého podlaží, které je rovněž bezbariérově přístupné.
Zde chybí zmínka o tom, zda se podaří zprovoznit výtah nebo jiné zařízení.
Komentáře
Přehled komentářů
Já jsem to tušil, že i mé postřehy budou opakovány několikrát, protože naštěstí ještě existují všímaví lidé, kteří nemusí být na vozíku, ale ty bariéry vidí. O pár nedostatcích bych ještě věděl, ale proti tomuto zpracování jsem žabař. Gratuluji a smekám :-)
Souhlas
(vozíčkář Jirka, 10. 4. 2008 15:27)
Pořád mne Petře vyzýváš, abych napsal připomínky k bezbariérovým trasám. Ale chlapíku, sakrblé, Ty to máš pěkně podchyceno !!!
Něco málo přidám, některé z těch tras mám projety, velkým problémem jsou také rozbité chodníky, např na ul. Jivavské. Pokud jedu sám bez asistenta, jsou ty díry mnohdy nepřekonatelné. MKC-ta nájezdová plošina u vchodu je opravdu příkrá, překonávám ji jen s pomocí asistenta a to se musím hodně držet, abych nevypadl.Plošina na schody již dlouho není, troufám si říci, že vozíčkáři, maminky s kočárky i starší lidé jsou tímto dosti diskriminováni. Sám a sebe řeknu, že bych knihovnu rád i často navštěvoval, ale v současnosti se mohu nechat jen vynést i snést, a to ne vždy jde.
to je fakt ...
(R.Š., 11. 4. 2008 6:56)